Monday, January 24, 2011

Pelaburan Emas ( Sumber: http://www.pakdi.net/akaun-pelaburan-emas/)

1. Walaupun tajuk post ini adalah, Akaun Pelaburan Emas, tetapi tuan puan yang mengikuti blog saya ini perlu maklum fungsi emas yang sebenar adalah bukan untuk pelaburan. Saya ulang, emas sifat asalnya bukan untuk pelaburan. Dalam konteks keadaan sekarang, saya lebih suka kalau ia difahami sebagai menyimpan harta dalam bentuk emas.
2. Akaun pelaburan emas merupakan pilihan lain bagi mereka yang ingin menyimpan harta dalam bentuk emas. Pilihan lain yang dimaksudkan adalah beli jongkong emas, syiling secara fizikal, simpan dan jual balik kepada pembeli lain.
3. Untuk peringkat awal, mungkin tuan puan tidak perlu pening bagaimana untuk menyimpan emas fizikal tersebut. Tapi kalau nilai emas itu dah mencecah belasan ribu, puluhan ribu malah ratusan ribu, sudah tentu kita semua risau nak simpan emas-emas tersebut.
4. Maka, akaun pelaburan emas mampu mengatasi hal tersebut, malah ready buyer iaitu bank, sentiasa ada selagi mana bank itu wujud.
5. Di Malaysia, sehingga artikel ini ditulis ada 3 akaun sebegini ditawarkan iaitu Public Bank Gold Investment Account Maybank Gold Savings Passbook Account dan KFH Gold Account-i.
6. Akaun Public Bank Gold Investment Account jelas tidak mematuhi Shariah kerana physical gold withdrawal tidak dibenarkan. Maybank Gold Savings Passbook Account juga tidak mematuhi Shariah kerana akaun emas ini walaupun boleh dibuka di mana-mana cawangan Maybank, tetapi untuk membuat physical gold withdrawal hanya boleh boleh dibuat di cawangan tertentu sahaja. (Maklumat yang dipaparkan di web sehingga artikel ini ditulis pada 17 Mei 2010). Hal ini bertentangan dengan prinsip jual beli emas yang disebut dalam hadis Nabi saw. Intipati hadis tersebut boleh dilihat menerusi jadual berikut:
7. Ingat, dalam Islam jual beli emas mesti dibuat secara tunai (spot) dan tidak boleh secara kredit / hutang / tertangguh. Jika perbuatan kita membeli emas sebegitu maka kita telah mengamalkan riba al-fadl, satu lagi jenis riba selain riba pinjaman.
8. Manakala, KFH Gold Account-i pula adalah akaun yang patuh Shariah kerana kita semua boleh membuat physical gold withdrawal sejurus selepas membuka akaun tersebut. Nak mintak mereka simpan pun boleh, nak kita terus pegang emas fizikal pun boleh. Walaupun semua cawangan KFH menawarkan akaun ini, tetapi kita hanya boleh berjual beli emas di tempat akaun kita dibuka sahaja untuk memastikan emas-emas itu memang wujud selaras dengan prinsip Islam dalam jual beli emas yang telah ditunjukkan dalam hadis berkaitan riba al-fadl itu tadi.
9. Alhamdulillah, KFH kini telah memberikan pilihan yang sangat baik untuk umat Islam khususnya dalam hal ini. Semoga bank-bank Islam lain dapat menawarkan akaun yang sama untuk memberikan pilihan yang lebih baik kepada kita semua. Untuk makluman, emas yang ditawarkan oleh KFH adalah emas 995.
10. Justeru, kini kita semua mempunyai lebih pilihan untuk menyimpan harta dalam bentuk emas. Kalau rasa tidak mahu simpan semuanya dalam bentuk fizikal, sudah ada akaun bebas riba yang memberikan pilihan yang lain.

No comments:

Post a Comment